لجستیک درصد زیادی از مباحث مدیریت زنجیرهی تامین را شامل می شود، این موضوع شامل اجزایی چون مدیریت خدمات به مشتری، پیش بینی و برآورد، مدیریت موجودی، تهیه وتامین مواد، مدیریت سفارشات، جابجایی مواد وتجهیزات، بستهبندی، حمل ونقل وترافیک، نگهداری وانبارداری، خدمات پس از فروش، فناوری اطلاعات و ارتباطات و… است.
در این راستا در این پایان نامه پژوهش بر روی مبحث برنامه ریزی انتخاب سفارشات یا اولویت بندی در انتخاب تقاضاهای ارسال شده به انبار به منظور بیشینه کردن تعداد سفارشهای تکمیل شده در دوره های زمانی دلخواه انجام گرفته است.
1-2. تعریف مساله
یک مرکز توزیع را در نظر میگیریم که بسیاری از قطعات مورد نیاز مشتریانش را تامین می کند، مشتریها هر روزه سفارشات را در مرکز توزیع قرار میدهند، سفارشهایی که تمام قطعات خواسته شدهی آن در انبار موجود باشد در همان روز برای مشتریان فرستاده میشوند و سفارشهاییهم که بخاطر کمبود حداقل یکی از قطعات آن تکمیلنشود(سفارشات به تاخیر افتاده[1]) به روزهای بعد موکول میشوند و در روزهای بعد در اولویت قرار میگیرند تا مدت زمان تاخیر آنها کم شود، چنین حالتی تعداد سفارشات تکمیل شده می تواند تحت تاثیر چگونگی تخصیص منابع موجود به سفارشها میباشد.در این پایان نامه یک مدل ریاضی غیرخطی دینامیک برای حداکثرکردن تعدادسفارشات پر شده معرفی می شود بهگونهای که مدت زمان تاخیری سفارشات به تاخیر افتاده حداقل شود.
1- 3. هدف از تحقیق
هدف از این تحقیق ارئهی یک مدل دینامیک ریاضی برای مسئله برنامه ریزی انتخاب سفارشات به منظور ماکسیمم کردن تعداد سفارشات تکمیل شده و ارزیابی کارایی و اثربخشی آن می باشد .
1-4. فرضیات تحقیق
یک مرکز توزیع را در نظر میگیریم کهدرهر روز تعدادm سفارش از طرف خردهفروشان دریافت میکند و در هر سفارش شامل n نوع قطعه باتعداد معین می باشد و همچنین تعداد کل روزهاH را فرض میکنیم.
خرید اینترنتی فایل کامل :
- سفارشهایی که همه قطعات خواسته شده در آن در انبار وجود داشته باشد در همان روز برای مشتری فرستاده میشود و لی اگر حداقل یکی از قطعات خواسته شدهی سفارشی در دسترس نباشد آن سفارش در روزهای بعد در اولویت قرار میگرد تا مانع از به تاخیر افتادن زیاد آن سفارش نشود .
- مقدار سفارش هرقطعه درهرسفارش مقدار مشخصی می باشد و مشتریان مختلف لزوما قطعات یکسانی در سفارشاتشان درخواست نمی کنند.
- مقدارموجودی همان تولید روزانهی کارخانه و مقداری مشخص می باشد.
- مشتریان دارای ارزش یکسانی برای مرکز توزیع می باشند .
5-1. مراحل تحقیق
تعیین مساله: در این پژوهش مسالهی اصلی پیدا کردن یک مدل دینامیک ریاضی برای مساله برنامه ریزی انتخاب سفارشات (انتخاب تقاضا) است .
مطالعه منابع مربوطه: در این مرحله با مطالعه سیستمهای انبارداری و نقش آن در مدیریت زنجیرهی به اهمیت انتخاب سفارشات در این زمینه پی برده شد و مطالعه روی سیستمهای انتخاب سفارشات انجام شد.
تجزیه و تحلیل: در این مرحله شناخت کافی نسبت به روش های انتخاب تقاضا از جمله روش “اولین ورود اولین خدمت” و روش “برنامه ریزی خطی” ارائه شده حاصل گردید ولی به دلیل اینکه این قواعد برای حالت استاتیک بودند مقایسه ی عملکرد این روشها برای دوره های بیشتر از یک دوره میسر نبود با این وجود در فصل چهارم با فرضیاتی مشخص عملکرد قاعده ی “اولین ورود اولین خدمت ” با روش ارائه شده در یک دوره ی زمانی سه روزه مقایسه شد ، و از آنجا که روش های حل بهینه دقیق قادر به حل مدل برای ابعاد بزرگتر نبودند مدل ارائه شده با بهره گرفتن از زبان نرم افزار متلب کدبندی وبا الگوریتم ژنتیک حل شده و جوابهای حاصل از حل مدل با الگوریتم ژنتیک با جوابهای لینگو برای ابعاد کوچک مسئله در فصل چهارم مورد مقایسه قرار گرفتند.
1-6. توجیه ضرورت انجام طرح
در فاز عملیات اجرایی محققان روی روش های چیدمان انبار،انبارداری،دستهبندی کالاها وهمچنین روش های بهینه کردن مسیرهای ارسال سفارش به مشتری تا حدود زیادی تحقیق کرده اند.اما با وجود توجه به روشها و جنبه های زیادی که در عملیات اجرایی سیستم انتخاب سفارشات تاثیر میگذارند هیچکدام از این تحقیقات آکادمیک و رسمی بجز یک مورد مرحله برنامه ریزی انتخاب سفارش را درنظر نگرفتهاند. این در حالی است که بنابرگفتهی دست اندرکاران انبارداری ، کسری قطعات به فراوانی در عملیات روزانهی مراکز توزیع تجربه میشود ومخصوصا با افزایش تعداد سفارشات یا قطعات، موجودی تا حد ممکن پایین می آید و درنتیجه با مشکل کمبود موجودی در مراکز توزیع روبهرو میشویم وتحقیقات نشان می دهند که در اکثر مراکز توزیعی که با هزاران نوع قطعه سروکار دارند انتخاب سفارشات می تواند سطح سرویسدهی و رضایت مشتری را با بهره گرفتن از معیار تعداد سفارشات پر شده تحت تاثیر قرار دهد.
بنابراین برنامه ریزی سفارشات ازآنجا که با در نظر گرفتن پارامترهایی مانند موجودی انبار این هدف را دنبال می کند که سفارشات روزانهی مشتریان در حداقل زمان ممکن به دست آنها برسد نقشی بسیار تعیین کننده در سرویس دهی به مشتری خواهد داشت و انگیزه اصلی این پایان نامه هم ارائه مدلی برای برنامه ریزی انتخاب سفارشها می باشد .
- called back orders