اگر كودكان و نوجوان كه آینده سازان كشور هستند، در مسیر انحراف و بزهكاری قرار گیرند، به زودی جامعه خود را به ورطه فساد و تباهی می كشانند. بدون تردید جامعهای قادر است در جهت ترقی گام بردارد كه بتواند كودكان و نسل جوان خود را از بیراهه به راه راست و در جهت سازندگی هدایت نماید.
هرگاه والدین، مربیان و مسئولین امور با عوامل بوجود آورنده مشكل آشنا باشند راحت تر می توانند نسبت به پیشگیری از بروز حوادث اقدام نمایند. داشتن اطلاعات پایه و اساسی پیرامون مشكل برای تصمیم گیری در مورد استفاده از روش های پیشگیری و درمان، بسیار ضروری می باشد و با انجام پژوهش های مختلف پیرامون مشكل فرار دختران از خانه حقایقی روشن می گردد كه براساس آن می توان در این رابطه اقدام اساسی بعمل آورد.
بیان مسأله
در مطالعات علمی، میزان كجرفتاری ها و آسیب های اجتماعی با شاخص های متعددی مثل، شاخص های فرهنگی، خانوادگی، اقتصادی مقایسه شده است و به این نتیجه رسیده اند كه آسیب های اجتماعی باستثناء خودكشی تنها با بحران های اقتصادی رابطه نداشته و جریان زندگی ماشینی و بهزیستی و تعارض هنجارها در پیدایش كج رفتاری ها و بیماری های اجتماعی تاثیر بیشتری داشته است.
مسائل اجتماعی مثل بیكاری، تراكم جمعیت، محل زندگی نامناست، عدم مراقبت های بهداشتی مشكلات آموزشی، بزهكاری جوانان، اختلافات روانی، تعارضات اخلاقی، هزینه جنگ ها وتخریب آنها هر یک زمینه مساعدی برای ناسازگاری های اجتماعی است.
در سبز فایل، با پیشرفت تكنولوژی توجه به ارزش های مادی و بی توجهی نسبت به امور معنوی، اخلاقی، اعتقادی و اختلاف بین دو نسل (والدین و فرزندان) بیشتر می شود. در نتیجه تعاملات و روابط انسانی در خانواده و سپس در جامعه، خدشه وارد میشود. پرورش محیط نامساعد، به بیكاری و ولگردی افراد كمك میكند و ولگردی نیز به نوبه خود به ازدیاد ارتكاب جرایم منجر می شود.
دوران نوجوانی، دوره بحرانی است كه فرد باغلیان احساسات و تغییر حالت های آنی روبروست، معمولا دارای خلقی سركش است در زمینه تغییر عقاید و ایدئولوژی
خرید اینترنتی فایل کامل :
كنجكاوی به خرج می دهد و انتظاراتش از زندگی بیشتر می شود. نوجوان معمولا بدنبال استقلال فكری است و سعی میكند خود را با معیارهای جدید و دلخواهش هماهنگ سازد و به همین خاطر با اولیاء مدرسه و والدین خودش، اختلاف عقیده پیدا میكند.
اهمیت ضرورت پژوهشی
برای مطالعه و بررسی علمی رفتارهای انسانی، بخصوص در زمینه كجروی، هم از لحاظ ذهنی به صورت شناخت مفاهیم خاص، و هم به كمك ابزار و وسایل تحقیق عینی برای گسترش پژوهش های علمی در این زمینه نیازمندیم (فرجاد، 1375).
در هر جامعه برای شناخت چگونگی ماهیت كجروی، ابتدا باید اطلاعاتی در مورد آن جامعه و هنجارهای فرهنگیش، یعنی آنچه كه به وسیله خود مردم خلق شده و از آن پیروی می كنند داشته باشیم (همان منبع).
در فرهنگ جامعه ایرانی، نوجوانانی كه خود مدار هستند و كمتر حاضر به اطاعت و تسلیم در برابر اولیا هستند، خاطی به شمار می روند و همین مسئله باعث تضاد و تعارض بین نوجوان و خانواده می گردد. فرزند این خانواده ها، اكثراً به علت فقدان آگاهی لازم، ناپختگی و عدم بلوغ اجتماعی و فكری چاره مشكلش را در فرار می بینند. بدیهی است پس از اقدام به فرار، خطرات زیادی این فرزندان را كه به راستی سرمایه های عظیم این مملكت هستند تهدید میكند. از یک طرف سلامتی جسمی، روانی و امنیت فرد در معرض خطر قرار می گیرد و از طرف دیگر سلامتی جامعه تحت تاثیر قرار می گیرد. فرار دختران در مقایسه با فرار پسران به دلیل مسائل فرهنگی جامعه و نیز آسیب های جدی كه دختران در معرض آن هستند و خصوصیات فردی و جنسی این گروه، مشكلات بیشتری را برای آنها و خانوادههایشان ایجاد میكند. به طوری كه بازگشت مجدد آنها پس از خروج از خانه حتی برای چند روز قابل پذیرش نیست.
تحقیق حاضر در صدد است با جمع آوری اطلاعات، پیرامون علل بروز مشكل فرار دختران از خانه راهگشای اقدامات موثر در زمینه پیشگیری و درمان مشكل مذكور باشد.