:
فصل اول
كلیات پژوهش
1-1 بیان مسئله
حجم بالای فعالیتهای دریایی از قبیل حملونقل کالا، مسافر، صیادی، بهره برداری از منابع دریایی و دهها فعالیت دیگر که در آنها کشتیها نقش اصلی را ایفا مینمایند باعث گردیده تا کشتیرانی به یکی از صنایع بزرگ بین المللی تبدیل گردد. صنعتی که علیرغم پیشرفتهای روزافزون بشر در عرصه های مختلف فناوری همچنان یكی از پرخطرترین صنایع محسوب میشود، بهگونهای که همهساله وقایع و سوانح دلخراش دریایی باعث تأسف و تأثر متصدیان امور ایمنی در بخش دریانوردی میشود. از طرفی از دیرباز فعالان عرصه دریا به دنبال وضع قوانینی برای کاهش خطرات و سوانح دریایی و افزایش ایمنی سفرهای دریایی بوده اند، قوانینی بین المللی که همه کشورها ملزم به رعایت و پیروی از آنها باشند. لذا در این راستا سازمان بینالمللی دریانوردی برای اعمال حاکمیت در عرصه بین المللی در دریاها به تصویب عهدنامهها (کنوانسیون) در زمینه های متعدد دریانوردی مبادرت ورزیده که برای كشورهای عضو، وظیفه دوگانهای ایجاب میكند كه شامل پذیرش تعهد مندرجات عهدنامه و قبول نظارت بینالمللی است بهگونهای که با اجرای كامل مفاد كنوانسیون میتوان جلوی بسیاری از حوادث و سوانح دریایی را گرفت. امروزه تهدیدات دریایی كه شامل
خرید اینترنتی فایل کامل :
دزدی کشتیرانی تجاری توسط دزدان دریایی و ترور سیم دریایی به یک مشكل بسیار مهمی تبدیلشده است. سازمانها و نهادهای بینالمللی در راستای رسالت خود با انجام تمهیداتی نسبت به موضوع امنیت دریانوردی در دریاهای آزاد و بینالمللی واكنش نشان داده و به دنبال راهحل بهینه برای مواجهه با این پدیده هستند. گرچه تهدیدات دریایی پدیده جدیدی محسوب نمیشود، امّا امروزه در منطقه خلیج عدن، دریای سرخ و شرق كشور سومالی به علّت وجود مسائل خاص داخلی كشور سومالی، تهدیدات و تعرضها جدی به کشتیرانی بازرگانی صورت میپذیرد. در این میان كشور ایران با دارا بودن ناوگان بازرگانی بزرگ اعم از کشتیهای كالا بر و تانكری از این تمهیدات مستثنی نیست و دزدان دریایی تعدادی از کشتیها را تهدید و خدمه آن ها را به گروگان گرفتهاند.