:
از آغاز دهه 90 مفهوم بازارگرایی توجه بسیاری از جوامع علم بازاریابی را به خود جلب كرده است. چرا كه بازارگرایی با اصول بازاریابی مرتبط است و بازاریابی با فلسفه سازمان در آمیخته و تاثیر مثبت بر عملكرد سازمان دارد(کیرکا و همکاران[1]، 2005). با وجود این شواهد، بسیاری از پژوهش گران در پی پاسخ به این سوالند كه آیا بازارگرایی به تنهایی می تواند مزیت رقابتی پایدار و عملكرد عالی برای سازمان به ارمغان بیاورد؟ یا چنانچه رقبای سازمان نیز بازارگرا باشند، بازارگرایی مزیت رقابتی پایدار برای سازمان محسوب خواهد شد(کومار و همکاران[2]، 2011)؟ نقاط ضعف بازارگرایی در ایجاد مزیت رقابتی برتر توجه محققان را به كشف قابلیت های سازمان جلب كرده است تا با تركیب آنها با بازارگرایی(مورگان و همکاران[3]، 2009) و سایر رویكردهای استراتژیك(چن و همکاران[4]، 2012؛ تئودوسیو و همکاران[5]، 2012) موجب تقویت عملكرد شود. از آنجایی كه قابلیت های سازمانی عمیقاً در فعالیتهای سازمانی تلفیق شده و قابل تقلید و مبادله نیستند، میتوانند منشأ مزیت رقابتی باشند. تحقیقات نشان میدهد سازمانهای با جهتگیری استراتژیک تكسویه(مشتری گرا، رقیب گرا، محصول گرا و امثال آن) در افزایش مستمر عملكرد سازمانی شكست خوردند(ووس و ووس[6]، 2000). ولی شركتهایی با دو گرایش استراتژیک به عملكرد بالاتری دست یافتند(رایت و همکاران[7]، 1992). همچنین قابلیت های ارتباطی،
خرید اینترنتی فایل کامل :
مزیتی برای یک شركت میباشد كه می تواند به جای دادن خود در روابط و شبكه ها، كسب و كار گستردهتری كسب نماید و به طرز معنیداری به توانایی شركت در مدیریت چنین روابط پیچیدهای مربوط می شود(فورد و همکاران[8]، 2003)
با عنایت به موارد گفته شده این پژوهش به بررسی تاثیر گرایشهای استراتژیک(مشتری گرایی، رقیب گرایی، هزینه گرایی و نوآوری گرایی) و قابلیت های ارتباطی و با وجود متغیر میانجی قابلیت های بازاریابی بر عملکرد در پتروشیمی کرمانشاه می پردازد.
- بیان مساله:
[1] Kirca, A.H., Jayachandran, S., & Bearden, W.O.
[2] Kumar, V., Jones, E., Venkatesan, R., & Leone, R.P
[3] Morgan, N.A., Vorhies, D.W., & Mason, C.H.
[4] Chena, Y.Ch., Lib, P.Ch., Evans, K.R
[5] Theodosiou, M., Kehgias, J., & Katsikea, E.
[6] Voss, G.B., & Voss, Z.G.
[7] Wright, P.M., Mc Mahan, G.C.
[8] Ford, et al
[9] Krasnikov,., Jayachandran
[10] Narver, J. C., Slater, S. F., &MacLachlan
[11] Morgan, N. A., Vorhies, D. W., Mason
[12] RelationalCapabilities
[13] Ford, et al
[14] Moller and Torronen
[15] Webster
[16] Hitt and Borza
[17] acob